handdator

Visa fullständig version : Klonk ljud i fram samt vatten läckage!

Elletoft
2008-07-15, 19:41
Ja min skoda octavia RS 1a har ett mycket irriterande klonkande ljud från framvagnen, låter som om det kommer från dämparna, men i vissa lägen låter det inte alls dock så uppstår ljudet oftast vid smågropar, vägbulor samt om jag åker på en grusväg eller dyligt, vad kan det vara ?

Min tanke är att det kan vara krängningshämmarbussningarna som är slut ? kan det stämma eller kan det vara fler andra saker ?

Sedan så läcker pärlan även in vatten vid vänster bakdörr, när det regnar så ser det ut som om det blir så stort tryck på dörrlisten (nedre) att den släpper in vatten och det blir en stor pöl på sidan av baksätet...

vore taksam för svar om någon vet vad det kan vara för fel...

MZM
2008-07-15, 19:54
Klonkadet är troligtvis krängningshämmarstagen. På min förra RS hade jag samma ljud då var det tyvärr själva krängningshämmaren vilken tyvärr är ett gäng ggr dyrare än stagen.

Richard
2008-07-16, 12:27
Ang vattenläckaget,det hade jag med på min rs2,då fick man ta bort innerdörren o täta den plåt som sitter in mot dörren. Kolla här, vet ej dock om det e samma på rs1 o rs2. http://www.octavia-vrs.com/technical/door_carriers.htm

Elletoft
2008-07-16, 20:09
tack för båda svaren..

Skall ta och kolla upp allt lite närmare efter semestern här blir inte hemma så mycket så har ej så mycket tid att hålla på och dorna med allt, samt så tryter penning kassan för tillfället men snart ska allt va tipp topp på skodan igen :)