Visa fullständig version : Dumpventil. öppen el.sluten?
madetomeasure
2008-01-21, 12:41
Hej!
Jag önskar få ett ett härligt ljud ( pyspys ) ;) från rs2:an och undrar vad jag ska köpa utan att behöva trimma motorn. Öppen dump låter mer har jag hört, men en återcirkulerande är bättre för motorn? skadar det på något sätt bilen att köra med öppen dump? måste jag ha ett öppet filter också eller räcker det med en annan dumpventil?
Önskar lite svar då jag aldrig riktigt får begrepp på öppen/återcirkulerande dumpventil
mvh.
http://www.turbodk.dk/web/files//Dumpventiler/Turbosmart%202,0%20FSI%20300x300.jpg
Denna skall du ha på en RS2 med 2.0TFSi
monteras mellan turbon & bilens avlastningsventil.
Du behöver inget sportfilter eller ha bilen trimmad för att ha dump.
madetomeasure
2008-01-21, 14:19
ok tack! men hybriddump? :o nu kom ännu en dump? vad är det som gör den till den bästa? såg att du har dem så jag tvivlar inte, men nyfiken då det finns ett gäng.
maverick
2008-01-21, 15:16
En hybriddump släpper bara delar av laddluften atmosfäriskt. 60-80% är återcirkulerande, och resten ger pys.
Vet ej hur bra det funkar på en RS2 dock. Sitter perfekt på en RS1, men det är ju en helt annan motor.
madetomeasure
2008-01-21, 15:37
ok, det låter ju riktigt bra. då är det nånting mitt imellan. dumpen som jtds rekommenderade är säkert bra, men finns det fler tips? det behövs då inget öppet filter?
storalillen
2008-01-21, 16:44
har den jtds tipsade om... låter gött :)
madetomeasure
2008-01-21, 17:37
ok, men har rs2:an LMM eller mapsensor?
ok, men har rs2:an LMM eller mapsensor?
LMM
Spelar öppen eller återcirkulerande någon roll för prestanda på bilen? Någon av dem som är bättre eller sämre för motorn?
madetomeasure
2008-01-21, 21:32
Skoda rs2 har nu som innan skrivet LMM och har jag läst att det bästa för bilen är en återcirkulerande dump. öppen dump är att föredra på bilar med mapsensor... synd för att det är öppen dump som låter gött! :-)
Visst är det så att om man kör öppen dump på bilar med LMM så går bilen fett, och LMM mäter fel? har även hört att om monterar har LMM på trycksidan så funkar det att köra med öppen dump.?ingen aning vad som menas men det har jag läst iaf :?
men hoppas att hybriddumpen som nämndes ovan funkar bra utan att bilen tar skada på nå sätt.
jtds har du flyttat LMM eller funkar det som det är?
Jag kör som det är.
vilket Goffen,Karlzzon Mfl &så gör
Skoda rs2 har nu som innan skrivet LMM och har jag läst att det bästa för bilen är en återcirkulerande dump. öppen dump är att föredra på bilar med mapsensor... synd för att det är öppen dump som låter gött! :-)
Visst är det så att om man kör öppen dump på bilar med LMM så går bilen fett, och LMM mäter fel? har även hört att om monterar har LMM på trycksidan så funkar det att köra med öppen dump.?ingen aning vad som menas men det har jag läst iaf :?
men hoppas att hybriddumpen som nämndes ovan funkar bra utan att bilen tar skada på nå sätt.
jtds har du flyttat LMM eller funkar det som det är?
Det är mig veterligt bara Forges dump som fungerar på 2,0TFSi, krångla inte och leta efter något annat! Glöm flytt av LMM osv. Då går den inte alls... Forges dump är avstämd och dumpar tillräckligt med luft för att det skall låta fränt men ger ändå inga felkoder eller fetar på. Sedan styrs dumpningen inte av vaccum utan av styrsystemet som väljer att dumpa efter behov och körstil, dvs. den kan hålla kvar vid snabb växling och ibland göra en mindre dump, allt beroende på omständigheterna runt om.
Tänkte ta upp den här tråden lite igen då jag undrar om det funkar med samma dumpventil på en en diesel som på en bensinare.
Vill gärna också ha det där härliga pysljudet när man kör :).
Det korta svaret blir att det inte fungerar. Den långa utläggningen om varför orkar jag inte ta upp idag men många gånger så förlorar en diesel kraft med en dump beroende på att den arbetar annorlunda gentemot en bensinare. Här kommer i alla fall länkar till två olika dump-kit för diesel.
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... duct=FMDDV (http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&cat=1703&product=FMDDV)
http://www.zen19051.zen.co.uk/prod01.htm
Forges variant är ju lite mer avancerad än en vanlig dump till en bensinare med elektronik och saker. Den som finns i länken den andre får man ta vad det är för, ser man på videorna och dess kvalite så inger dem inget direkt förtroende hos en. Går i alla fall att få ett litet hum om hur det kan låta...
Tack för svaret.
Då vet jag det iaf. Verkar ju helt klart inte värt det, bara en massa besvär för lite ljud.
Ursäkta mig om jag snor tråden lite här,,men asså..Jag har tänkt på det här me öppen dump på LMM bilar, som i mitt fall o ni andra som har en RS1.a så sitter ju LMM på plats X.... dumpen sitter ju EFTER plats X... det borde ju då inte påverka LMM me tanke på att den inte mäter den luften, LMM mäter ju bara den luften som passera eller är jag helt ute o cyklar på vinden nu???
För jag tittar i mitt motorrum o kan inte få att den ska gå " fetare "...eller är det så att den är kanske instäld på att få viss mängd extra luft från dumpen???
maverick
2008-04-04, 15:32
Ursäkta mig om jag snor tråden lite här,,men asså..Jag har tänkt på det här me öppen dump på LMM bilar, som i mitt fall o ni andra som har en RS1.a så sitter ju LMM på plats X.... dumpen sitter ju EFTER plats X... det borde ju då inte påverka LMM me tanke på att den inte mäter den luften, LMM mäter ju bara den luften som passera eller är jag helt ute o cyklar på vinden nu???
För jag tittar i mitt motorrum o kan inte få att den ska gå " fetare "...eller är det så att den är kanske instäld på att få viss mängd extra luft från dumpen???
Du får ingen extra luft från dumpen.
Såhär funkar det med öppen dump:
LMM mäter upp luften, och skikar värena till datorn. Datorn öppnar spridarna i förhålladne till bl.a. upmätt luftmängd.
När du släpper gasen så dumpen öppnas, så släpper du ut delar av den luft som är upmätt. Alltså skickar datorn in för mycket bränsle i förhållande till luftmägden som når cylindrarna. Motorn går fett.
Räkneexempel:
Optimal förbränning är 1:14,7. En del bränsle ska ha 14,7 delar luft för att ge lambda 1.
Dumpen släpper ut 20% när den öppnas.
Då får du bara in 11,76 (80%) delar luft per del bränsle i förbränningsrummet. En bra bit från labda 1 med andra ord.
Sen är det så att spridarna stängs när du släpper gasen. Alltså kommer det inte in något bränsle alls.
Så fort du kliver på gasen igen matas bränsle in. Men då har du släppt 20% av luften i systemet, vilket ger blandningen i exemplet ovan.
Alltså, dumpen påverkar inte LMM, men den stör värdet LMM mätt upp genom att ta bort delar av den upmätta luften varje gång dumpen öppnar.
silverrs
2008-04-04, 22:33
Kort fråga bara.
Var köper man Forges hybriddump och vad kostar den?
Svår att montera?
En kort fråga angående dumpventil.
Vet ju så mycket om det att de ger ett pysande ljud när man växlar men det är väl tyvärr allt jag vet.
Så de jag undrar är vad dumpen gör för bilen?
Jag har ju en RS 2 som är helt orginal än så länge. Om jag skulle göra så att jag sätter in en forge dump gör de något på effekten av bilen?
maverick
2008-04-06, 11:25
En dump ger inte mer effekt. Syftet med avlastningsventilen är att sänka trycket mellan turbo och gasspjäll när spjället stängs för att undvika skador på turbons impellerblad.
En återcirkulernade skickar tillbaka luften till insuget innan turbon, och en öppen skickar ut det i omgivningen, vilket ger pysljud. Det är en mer eller mindre kontrollerad läcka. Det är den öppna avlastningsventilen som normalt kallas dump.
En dump kan ge lägre effekt dock. Fel dump kan alstra felkoder som gör att ecu:n backar effekten.
Hårt draget är öppen dump mycket pengar för lite (eller mycket) pysljud, med risk för problem.
Tack för det då vet jag.
Är de något att rekommendera att man skaffar efter det att man chipat bilen?
maverick
2008-04-07, 08:11
Du kan skaffa det när som hellst. Inget som behöver tunas in.
maverick: Tackar o bockar för den fina o klara beskrivning på min fråga o fundering ;)
maverick
2008-04-09, 23:00
maverick: Tackar o bockar för den fina o klara beskrivning på min fråga o fundering ;)
Var så god. :)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.