handdator

Visa fullständig version : Konvertera till Etanoldrift.. Verklighet 2008?

Tjabo
2008-01-24, 20:53
Lagförslag väntas till juli. Bsr är i fullgång med konverteringskit till olika populära nya modeller först och främst. Hoppas Skoda är med på den listan. Vtech måste hänga på. Funderade igår natt på jobbet allvarligt talat på att byta till octavia 1.6 e85 innan jag fick nyss om det nya lagförslaget. Tror ni på detta? Mycket som är positivt med det tycker jag. Undra tex vilket effektuttag man börjar med. Saabarna som dom börjat med har runt 50 hk mer. utgår man ifrån 218 hk plus 50 snackar vi ju 268 hk :o give me give me. För dom som redan kör trimmat blir det ljuva siffror.

maverick
2008-01-24, 21:08
Ja, det är ett klart intressant förslag. Kommer V-tech med E85-version av steg3 för 1.8T konverterar jag direkt!

Chippe
2008-01-24, 21:53
Är det bara jag som är skeptisk mot etanol? Visst, du får mer effekt. Men det är inte allt.

Det drar för mycket per mil.
Avgaserna ska bara bli koldioxid och vatten vid fullständig förbränning, vilket det inte blir. Så då bildas istället ättiksyra, formaldehyd och myrsyra...vilket tex busschaförer har reagerat mot och fått allergiska reaktioner. Myrsyra är definitivt skadligt för kroppen (det är det som bildas i kroppen om man dricker metanol).

Nu säger jag inte att Bensin är bättre för hälsan och miljön, men jag väntar hellre tills det finns några andra vettiga alternativ. Volvo har juh tex sina gasbilar, men den tekniken behövs det nog filas mera på. Toyota Prius skulle kunna vidareutvecklas, och deras teknik skulle kunna användas av andra tillverkare.

Furby
2008-01-24, 21:57
DN hade flera artiklar om etanol för ett tag sedan. Här är en som får en att tänka efter.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=724869

Tjabo
2008-01-24, 23:13
jag vill helst byta mot något annat än bensin eller diesel innan smärtgränsen är nådd. Regeringen driver ju oss att sluta köra med bensin och diesel finns inte så mkt alt.

maverick
2008-01-25, 08:08
Ja, de flesta som byter lär göra det pga bränslepriset, inte av miljötankar.

Cyrre
2008-01-29, 22:59
http://www.news-medical.net/?id=23851

Döm själva om etanol e så bra

Cyrre
2008-01-29, 23:04
http://www.appelklyftig.com/familj/e85/

juanito
2008-01-29, 23:18
Är det bara jag som är skeptisk mot etanol? Visst, du får mer effekt. Men det är inte allt.

Det drar för mycket per mil.
Avgaserna ska bara bli koldioxid och vatten vid fullständig förbränning, vilket det inte blir. Så då bildas istället ättiksyra, formaldehyd och myrsyra...vilket tex busschaförer har reagerat mot och fått allergiska reaktioner. Myrsyra är definitivt skadligt för kroppen (det är det som bildas i kroppen om man dricker metanol).

Nu säger jag inte att Bensin är bättre för hälsan och miljön, men jag väntar hellre tills det finns några andra vettiga alternativ. Volvo har juh tex sina gasbilar, men den tekniken behövs det nog filas mera på. Toyota Prius skulle kunna vidareutvecklas, och deras teknik skulle kunna användas av andra tillverkare.
Myrsyran fräter dessutom ordentligt på aluminium, vilket Janne Lundin märkte redan på 80-talet(Midnight Blower Amazonen).

Tjabo
2008-01-30, 10:31
Biogas kanske är vettigare men det finns ju bara två ställen och tanka på norr om uppsala så det ligger nog på is ett tag.