handdator

Visa fullständig version : Bromsen tar knappt ibland och det blir hårt motstånd

Locos
2008-01-26, 03:06
Har ett litet problem och det är att bromspedalen ibland får hårt motstånd och det blir svårt att trycka ner pedalen, vilket i sin tur gör att det är svårt att bromsa tvärt. Pedalen tar väldigt högt upp och det är precis som det är uppumpat ett väldigt högt tryck.

Igår gjorde bromsen mig lite skakig i alla fall. Var precis klar med nattskiftet och när jag skulle fira att vecka var slut med en tur till macken så ser jag två polisbilar som står vi parkeringen. Bara för att vara "mogen" och reta upp dem lite drar jag på rätt bra innan jag glider in på parkeringsfickan bredvid dem. Problemet var bara att bromsen tog väldigt långt upp denna gång så jag fick använda våld till att få stopp på bilen så att den inte gled in i trottoarkanten. Det skulle annars ha sett väldigt snyggt ut....

Skall också sägas att när jag startar bilen så brukar det låta lita skrapande från "hjulen" när jag använder bromsen i början. Brukar dock bara vara så tills jag bromsat några gånger.

Har även testat bilen lite nu ikväll och om jag kör och trycker ner bromsen en gång så fungerar bromsen nästan som den skall. Men bromsar jag flera gånger i rad, dvs jag släpper och trycker ner bromsen efter varandra, så byggs där upp ett tryck och pedalen blir hård väldigt högt upp och bromsverkan är inget vidare bra.

Har skrivit på ett annat forum och de anade lite att bromsservon var dålig eller att den drog tjuvluft, vad säger ni om det? Om nu så är fallet så är det väl inte så bra att köra med bilen alls för vad har läst mig till om bromsservon så kan den påverka motorgången genom att den har något samspel med motorn? Blir nästan lite rädd att köra bilen till verkstaden....

Roxnäs
2008-01-26, 09:48
Vad är det för årsmodell på bilen?
När byte du bromsbelägg senast?
Har du kollat nivån på bromsvätskebehållaren?

Ta bort hjulen fram och syna bromsslangarna efter läckage.

Skrapet som du hör kan vara att det blir lite rost på skivorna när bilen står och då skrapar det lite innan det har slitits bort.?

Locos
2008-01-26, 11:39
Bilen är en 05:a och mig veterligen så har de inte bytts på ett tag, men bromsen borde inte agera så enligt mig om det bara var bromsbeläggen/skivorna det var fel på.

Jag vet inte om jag är blind eller om de placerat mini/maxi-nivå indikeringen på sidan av bromsvätskebehållaren men jag ser då ingen sådan markering. Har även försökt kolla i instruktionsboken men bilden där är inte till mycket hjälp. Hur som helst så ligger nivån på bromsvätskan på mitten, dvs. precis i linje med kanten som "delar" behållaren.

För bromsbeläggen finns ju det en varningslampa som enligt instruktionsboken ska lysa när de är slut men det gör det inte. Hur mycket man kan lita på den är dock en annan fråga.

Bromsservon vet jag inte heller om det är fel på för jag har testat att pumpa upp bromspedalen så den ligger med tryck när bilen är avstängd för att sedan belasta den med tryck när jag startar och då sjunker den ner en bra bit.

Blir dock en tur till verkstaden istället för till IKEA som var planerat i helgen vilket gör mig väldigt glad. Men de pengarna jag sparar in där kan kanske komma till pass om bilen måste lämnas in på en riktig verkstad…

MZM
2008-01-26, 12:23
Du har inte fått luft i systemet så du måste avlufta/byta bromsvätskan?

Karlzzon
2008-01-26, 16:26
Jag tror att det är ett läckage på vakuum slangarna till bromsservot !!!!!!!! låter så !!
Prova att bromsa några gånger utan motorn igång!! Känns det likat dant då så är det allvarligt läckage"!!

Locos
2008-01-27, 05:27
Jag tror att det är ett läckage på vakuum slangarna till bromsservot !!!!!!!! låter så !!
Prova att bromsa några gånger utan motorn igång!! Känns det likat dant då så är det allvarligt läckage"!!

Det betyder med andra ord att jag inte ska köra med bilen eftersom den kan ta in tjuvluft om det är det? Om den tjuvluften nu kan skada motorn något?

Jag ska lämna in bilen nu under veckan i alla fall så får de ta en ordentlig titt på den. Försökte mig på att kolla runt lite idag men där är så jädrans trångt överallt och orkade inte att anstränga mig något vidare. Tog mig också en snabb titt på bromsskivorna och beläggen med fälgarna på och det såg väl inte alltför muntert ut. Höger bromsskiva bak såg inte skoj ut alls, där var en skåra i bromsskivan som om något vasst legat och skärt på en punkt runt. Den var rätt djup också enligt min upffattning. Sedan vad där en bromsskiva till, kommer inte ihåg vilken nu, som där var en mycket mindre skåra i men ändå som något har legat emot. De andra återstående två såg dock bra ut.....

maverick
2008-01-27, 16:28

Det betyder med andra ord att jag inte ska köra med bilen eftersom den kan ta in tjuvluft om det är det? Om den tjuvluften nu kan skada motorn något?

Tjuvluften har inget med motorn att göra, så den tar ingen skada. Men har du ett alvarligt läckage på bromsystemet ska du inte köra ändå, eftersom du kan förlora all bromskraft permanent.

P.Hagel
2008-01-28, 11:03
Lånar tråden lite.

Jag har ett problem att bromsarna bara tar bak vid t.ex:
Avfart från motorväg och kraftig inbrömsning.
Hela bilen beter sig som en Kåt orm.
Inte så konstigt eftersom bromsarna tar bättre bak än fram.
Bromsarna bak är helt nya.

laverda
2008-01-28, 17:54
Hejs!

jag har en octavia rs -06 som har gått 2600mil och den har precis samma symtom som du har att det skrapar i bromsar fram och att ibland blir bromsen stenhård när jag bromsar. Skall prata med skoda och höra vad dom tror att det är, för jag har garanti kvar.

Bengt-Åke Linder
2008-01-28, 21:40
Det är samma problem som övriga VAG koncernern har och för ett antal årsedan så var detta på tapeten i ett av våra motorprogram på TV´n och jag har för mej att det var insnålat på konstruktionen på bromsskölden .

Detta känns ju som ett servoproblem men är egentligen ett friktionsproblem mellan skivan/slasket och beläggen .

Tar du för vana och gör en bromsning efter du startat bilen alternativt att du läggar foten på bromsen lite när du kör för att värma upp skivorna tills det att du har fått tid för åtgärder så är det säkert ingen fara att fortsätta använda bilen .

När du tar bilen när det är vått /fuktigt så har du en beläggning på bromsskivan samt att den är kall och får då en försämrad bromseffekt när sedan du har bromsat 1 gång och fått upp temperaturen i skivan så kommer fukten att försvinna pga. värmen .

Detta bör gå på goodwill garanti att dom ser över bromssköldarna samt bör man kunna montera slitsade skivor för att minimera risken och den bör iofs inte finnas alls för det skall vara godkänt .

Ett inlägg från http://www.nordicaudi.com http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... #Firstread (http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=Auditorium&Number=855288&page=0&view=collapsed&sb=5#Firstread)

URklipp från Vi Bilägare 2002 :

Först var det bromsarna... 2002-12-18
Bromsproblem och VW Passat är en visa som aldrig tycks ta slut. Från och till ringer både nya och gamla Passat-ägare och anmärker om skrapljud och osäker bromsverkan. För några år sedan var läget så allvarligt att bromsbortfall förekom. Svenska Volkswagen åtgärdade detta genom att kalla in bilar av årsmodellerna 1997-99 för kostnadsfritt byte till bättre bromsbelägg. Källa: Vi Bilägare

Samt :
http://www.vibilagare.se/document/VW_Passat_Variant.doc där det står bla.

Dessvärre har en gammal VW-sjuka återuppstått, någon sekunds bromsbortfall på våta vägbanor, innan det nyper rejält. Obehagligt!

Locos
2008-01-29, 20:14
Nu är min bil inne på verkstaden i alla fall så får se vad som är felet med den. Rapporterar tillbaks när jag fått hem skiten igen:)

silverbane
2008-01-30, 12:55
URklipp från Vi Bilägare 2002 :

Först var det bromsarna... 2002-12-18
Bromsproblem och VW Passat är en visa som aldrig tycks ta slut. Från och till ringer både nya och gamla Passat-ägare och anmärker om skrapljud och osäker bromsverkan. För några år sedan var läget så allvarligt att bromsbortfall förekom. Svenska Volkswagen åtgärdade detta genom att kalla in bilar av årsmodellerna 1997-99 för kostnadsfritt byte till bättre bromsbelägg. Källa: Vi Bilägare

Samt :
http://www.vibilagare.se/document/VW_Passat_Variant.doc där det står bla.

Dessvärre har en gammal VW-sjuka återuppstått, någon sekunds bromsbortfall på våta vägbanor, innan det nyper rejält. Obehagligt!

Jag hade en sådan passat. -99 och det var jävligt läskigt ibland. Man tappade nästan all bromskraft och fick pumpa på bromsen som en galning för att återfå bromseffekt. Dom bytte ut bromsbeläggen på garantin naturligtvis.. Hade lite av samma sjuka på min PT Cruiser också, men inte alls lika extremt. Lyssna på gamla passat som åker förbi.. många av dom har bromsbelägg som lägger an så det tjuter när dom kör i kurvor tex. Riktigt dåligt.

P.Hagel
2008-01-30, 13:11
Felet hittat på min bil.
Bye av klossar fram till bättre belägg.
+ att v-däcken för mjuka ännu.
Helt nya michelin.

Locos
2008-01-31, 18:23
De hade inte haft tid att titta alltför mycket på min bil men de trodde att vakumpumpen till styrservon inte fungerade som den skulle. Det drog inte tjuvluft i alla fall utan det var helt tätt vid styrservon. Men de hade testat att "trycka" på pumpen en gång och då fungerade den perfekt men andra gången så höll den typ inte uppe vakumet och gick tillbaks eller något sådant. Bilen är inne där min far brukar ha sina bilar så det är han jag pratat men så jag vet inte om återgivelsen är den bästa av problemet. Tror ni det kan vara felet och har någon en aning om vad en sådan pump skulle gå på?

Bengt-Åke Linder
2008-02-03, 13:11
De hade inte haft tid att titta alltför mycket på min bil men de trodde att vakumpumpen till styrservon inte fungerade som den skulle. Det drog inte tjuvluft i alla fall utan det var helt tätt vid styrservon. Men de hade testat att "trycka" på pumpen en gång och då fungerade den perfekt men andra gången så höll den typ inte uppe vakumet och gick tillbaks eller något sådant. Bilen är inne där min far brukar ha sina bilar så det är han jag pratat men så jag vet inte om återgivelsen är den bästa av problemet. Tror ni det kan vara felet och har någon en aning om vad en sådan pump skulle gå på?

Om det skulle vara otät i systemet så skulle det väl vara det jämt och inte bara när det är blött ute eller ?

Sen på mina audisar (100 tq+200-20v + A41,8Ts som har samma motor som Skoda Octavia RS) så har jag en hydralpump som sköter bromsarna och inte en vaccumpump sen sitter det är ven en bromstrycksaccumulator som ser till så man får ett jämt tryck .

Den ser ut så här på min 100 och 200-20v : http://homepage.internet.lu/customautoc ... 2061-H.jpg (http://homepage.internet.lu/customautocraft/parts/CAC442061-H.jpg)

Om dom skulle prata om vaccumservo så fråga dom vad hydralservopumpen och bromstryckaccumulatorn har för funktion .....

Jag kan ju ta några kort på kompisens Octavia RS idag för vi skall byta ut hans 4300K Xenonlampr till 6000K samt montera Xenon på helljuset .

Locos
2008-02-03, 18:54

Om det skulle vara otät i systemet så skulle det väl vara det jämt och inte bara när det är blött ute eller ?

Sen på mina audisar (100 tq+200-20v + A41,8Ts som har samma motor som Skoda Octavia RS) så har jag en hydralpump som sköter bromsarna och inte en vaccumpump sen sitter det är ven en bromstrycksaccumulator som ser till så man får ett jämt tryck .

Den ser ut så här på min 100 och 200-20v : http://homepage.internet.lu/customautoc ... 2061-H.jpg (http://homepage.internet.lu/customautocraft/parts/CAC442061-H.jpg)

Om dom skulle prata om vaccumservo så fråga dom vad hydralservopumpen och bromstryckaccumulatorn har för funktion .....

Jag kan ju ta några kort på kompisens Octavia RS idag för vi skall byta ut hans 4300K Xenonlampr till 6000K samt montera Xenon på helljuset .

Du har nog blandat ihop lite här från tråden, jag har en Fabia RS och sen var det en annan kille som "lånade" tråden som hade problem med sina bromsar när det var blött och som hade en Octavia RS. Symptomen när det var blött och så vidare har jag inte haft heller. Min bil har inte direkt samma motor som en Octavia Rs...

På min bil hade de i alla fall hittat felet och det var som sagt pumpen till bromsservon som inte fungerade korrekt och vad jag fattade hade den någon funktion till insprutningen av dieseln också. Pumpen hade som sagt inte fungerat när de testat den manuellt och när de testat den när de kört genom att bromsa mycket så hade den ibland gjort så att motorn inte fick tillräckligt mycket diesel. Är inte direkt världens vanligaste fel utan ett rätt ovanligt sådant vad jag fick höra. Pumpen kostade över 3 lökar så vi får hoppas att den fungerar efter det ingreppet....

Locos
2008-02-03, 20:17

Får ta och ursäkta mig lite också för jag skriver som en kratta ibland. Jag har nog råkat skriva styrservo men jag menar bromsservon, sorry för det.

laverda
2008-03-07, 15:13
Hejsan!

Jag har läst lite om vilka problem skoda har med sina bromsar på olika modeller, samt att de har det på sin nya skoda fabia fhttp://blogg.aftonbladet.se/19401/perma/696014/ . Jag tycker att visst är det bra att man skriver i handboken hur man skall förhålla sig i dessa situationer, man skall bromsa med jämna mellanrum. Men det är ju bara att skjuta bort det verkliga problemet som kan var trafikfarligt. vad händer det om det skulle tex bli en dödsolycka med en skoda pga av detta, skall då skoda säga att de får skylla sig själva för att de inte läste igenom handboken och gjorde vad det stod i den eller? Skall det verkligen vara så att ett företag som vet om problemet kan skicka med en handbok och skriva så skall man göra om det händer något. Gör man en produkt så skall man stå för för den också och åtgärda fel som kommer på nya saker och inte skjuta över det på privatpersonerna. jag tycker att det skall vara självklart för ett så stort företag att åtgärda felet åt sina kunder.

P.Hagel
2008-11-23, 22:39
Uppar denna tråd lite.

har haft enorma problem med mina bromsar fram att dom inte tar alls vid vinter tid.

Eftersom saltet kryper in när man kör med så öppna fälgar som otginal 16".

Nu har jag monterat klossar fram från AD-center och gjort rent skivorna med navrondell och vinkelslip.

Jäklar sån skillnad det blev.
Trots allt saltande redan.

Nöjd.

Cyrre
2008-11-24, 23:21
Min tur att låna tråden nu när vi snackar om bromsar. Idag hade jag parkerat i nedförslut, bilen var kall. Skickade ner koppling och broms och bromspedalen var hård som ett spätt. Jag var tvungen att trycka ner bromspedalen utav bara helv*te för att inte braka in i bilen framför. Så fort jag vred om tändningen så var allt normal igen minus spåren i mina kalsonger. Detta har hänt tre gånger nu på kort tid. Låter det också som ett läckage?

Kan tillägga att detta nyligen börjat hända, har fungerat bra förut.

Rs_Marcus
2008-11-24, 23:30
Om du inte hade vridit om tändningen så är ju inte bromsservot igång om jag inte är helt fel ute.

maverick
2008-11-25, 08:54
Ja, ingen motor = ingen bromsservo. Då får du trampa ordentligt.
Det känner du om du först pumpar bromsen med motorn av, sen startar motorn med foten på pedalen. Då sjunker pedalen lite.

LowMech
2008-11-25, 11:06
För att inte braka in i bilen framför så rekomenderar jag att du har parkeringsbromsen i när du vrider på tändningen. ;)

Cyrre
2008-11-26, 18:19
Tack för svar, men jag menar att jag aldrig råkat ut för detta förut. Bromsen har varit mjuk även vid längre tider då bilen stått still, ca 7 dar +. Känns väldigt mysko iaf.

Cyrre
2008-11-26, 18:21
För att inte braka in i bilen framför så rekomenderar jag att du har parkeringsbromsen i när du vrider på tändningen. ;) Jag undviker handbromsen på vintern förutom vid viss nyfallen snö :), har haft för mycket problem med den i andra bilar.

Rs_Marcus
2008-11-26, 20:39
För att inte braka in i bilen framför så rekomenderar jag att du har parkeringsbromsen i när du vrider på tändningen. ;) Jag undviker handbromsen på vintern förutom vid viss nyfallen snö :), har haft för mycket problem med den i andra bilar.

Att inte använda den är just det som ställer till problem med den ;)